Wydarzenia 2021r.

Wycieczka w reżymie sanitarnym

W niedzielę 28 lutego Stowarzyszenie ,,Trzebień" wybrało się na pierwszą tegoroczną wycieczkę krajoznawczą. W reżymie sanitarnym i uzbrojeni w maseczki dojechaliśmy do Legnickiego Pola pod przecudowną Bazylikę Kolegiacką św. Jadwigi z 1719r.. Udało się nam trafić na koniec Mszy św. i zwiedziliśmy kościół od wewnątrz.

Po drugiej stronie ulicy znajduje się kolejna atrakcja. Muzeum Bitwy Legnickiej. Zwiedzając Muzeum można zapoznać się poprzez min. projekcję multimedialną z historią bitwy pod Legnicą  z 1241r. w której to starły się dwa światy. Z jednej strony Mongołowie zwani w Europie Tatarami  a Rycerstwem śląskim na czele z księciem Henrykiem II Pobożnym.

Witraż według projektu Stanisława Wyspiańskiego z 1990 roku wykonany w pracowni krakowskiej w 2020 roku.

Napełnieni wiedza historyczną wyruszyliśmy do największego w Europie Pocysterskiego  Zespołu Klasztornego w Lubiążu . Obiekt powstał w 1150 roku. Wielkość budowli robi ogromne wrażenie. Długość fasady to blisko 223m. Obiekt dzięki działalności Rosjan został w okresie powojennym skutecznie zdewastowany. Sukcesywnie jednak jest on poddawany renowacji i już niektóre sale budzą zachwyt.

Wracając z Lubiąża zajechaliśmy do Prochowic zobaczyć  rewitalizowany zamek rycerski z XIV wieku.

W dniu 30 maja 21r. Stowarzyszenie wyruszyło na kolejną wyprawę krajoznawczą.

Pierwszym miejscem wycieczki były Kostomłoty i znajdujący się na rynku zabytkowy pręgierz z XIX o ponad 3-metrowej wysokości. Zachowały się uchwyty i łańcuchy oraz pierścienie.

Pręgierze w czasach średniowiecznych i późniejszych służyły do wymierzania kary biczowania na osobach skazanych.
  Kolejnym oglądanym obiektem był zbiornik retencyjny ,,Mietków” powstały w 1986 roku na rzece Bystrzyca. Powierzchnia zbiornika to 1000h a głębokość 7 m. Zalew spełnia także funkcje rekreacyjne.
    Z nad wody udaliśmy się do Wojsławic gdzie znajduje się prześliczny ogród botaniczny Arboretum gdzie znajduje się min. najstarsza w Polsce kolekcja rododendronów, największy w europie zbiór wielobarwnych liliowców, tysiące egzotycznych drzew i krzewów z całego świata oraz wiele tysięcy różnych pięknych roślin rosnących w wielobarwnych kompozycjach na ternie wielu hektarów skalniaków, dróżek, wiat i ścieżek.
 Można tu miło spędzić cały dzień. My niestety po 3 godzinach oglądania udaliśmy się w dalszą drogę.
Z Wojsławic udaliśmy się do Ząbkowic Śląskich gdzie można było zobaczyć Krzywą Więżę i zwiedziliśmy muzeum miejskie i laboratorium Frankensteina .

Ostatnim miejscem naszej wyprawy była Perła architektury Dolnego Śląska -Zamek Marianny Orańskiej z 1857 roku. Budowla zrobiła na nas olbrzymie wrażenie. Na zamku trwają intensywne prace remontowe. Warto będzie za dwa ,trzy lata odwiedzić to miejsce ponownie.

Pełni miłych wrażeń późnym wieczorem byliśmy w domu.

W dniu 6 czerwca 21r. Stowarzyszenie wybrało się na kolejną wycieczkę.

W Jerzmanicach-Zdroju niedaleko Złotoryi zobaczyliśmy Krucze Skały. Powstały w wyniku erozji rzeki Kaczawy i działania kamieniołomu. Nieczynny dworzec kolejowy, malownicze okolice to pamiątka po istniejących niegdyś w tej miejscowości obiektach sanatoryjnych.

W drodze do wsi Radzimowice niedaleko Wojcieszowa odkryliśmy kamienny krąg niczym ten z Stonehenge.

Docieramy do Radzimowic. Wieś z 1241 roku. Skromne zabudowania niczym nie zdradzają przebogatej historii tego miejsca. Przez wiele lat znajdował się tutaj jeden z największych i najstarszych ośrodków górnictwa kruszcowego na Dolnym Śląsku.

Stąd dalej pieszo udajemy się kilka kilometrów, malowniczym szlakiem, mijając dawne kopalnie do góry Dłużek 592 m z piękną wieżą widokową skąd roztacza się widok na Pogórze Kaczawskie. Po odpoczynku powrót tą samą trasą.

I pełni wrażeń późnym wieczorem lądujemy w Trzebieniu.

W dniach 9 i 10 października 21r. Stowarzyszenie Trzebień zdobyło Twierdzę Srebna Góra.

W jesienny ciepły weekend, wczesnym rankiem wybraliśmy się na dwudniową wycieczkę krajoznawczą. Pierwszą atrakcją była największa twierdza górska w Europie Srebna Góra powstała w 1777roku. W czasie zwiedzania trafiliśmy na szczelnicę z prawdziwą bronią co kilku uczestnikom wycieczki przypadło do gustu.

Późnym popołudniem wylądowaliśmy w pensjonacie w malowniczej Polanicy-Zdroju. Wieczorem zwiedziliśmy miasteczko, popijając wody lecznicze w zdroju.
Następnego dnia wyruszyliśmy na Błędne Skały. Błędne Skały to jedna z najpopularniejszych atrakcji gór Stołowych. Tutaj na obszarze 22 ha mamy okazję zobaczyć prawdziwy skalny labirynt. Pomiędzy wysokimi na 11 metrów głazami, przeciskamy się przez wąskie szczeliny. Na tym genialnym szlaku nie zabrakło też punktów widokowych z pięknymi panoramami.
I jak zwykle pełni wrażeń późnym wieczorem lądujemy w Trzebieniu.